제목 |
대안교육 경험자의 삶 탐색: 배경, 진학동기, 교육경험, 진로, 가치지향 |
영문 제목 |
A Study on the Life of People Who Experienced Alternative Education |
저자 |
김영화 (Young-Hwa Kim) (홍익대학교 교육학 교수)
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다운로드 |
FS20(3) 002 [김영화] 대안교육 경험자의 삶 탐색.pdf
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논문 구분 |
일반논문 |
교육학 |
발행 기관 |
신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 |
제20권 3호 (통권 64호) |
발행 년월 |
2015년 09월 |
국문 초록 |
본 연구에서는 대안교육을 경험한 연구참여자들이 어떠한 삶을 살아가고 있는지를 밝히고자 하였다. 대안교육 경험자 다섯 명을 심층면담하여 이들의 배경과 진학동기는 어떠하며, 이들이 대안학교에서 어떠한 경험을 하고, 대안학교 졸업 후 대안교육의 가치와 어떻게 관계 맺으며 어떠한 삶을 살아가가고 있는지를 심층적으로 이해함으로써, 이들의 대안적 가치지향과 행위가 시간의 흐름 및 가정과 학교, 사회의 상황적 조건 하에서 의미 있는 타인들과의 상호작용을 통해 어떻게 형성되고 변화되는지를 드러내고자 하였다. 연구참여자들의 대안학교 진학에는 부모님, 선생님 등 의미있는 어른의 역할이 중요하게 작용했다. 대안학교 진학을 권유한 연구참여자의 부모님은 자연친화적이거나 생태주의적인 관점 또는 높은 사회의식을 가지고 계셨으며, 형제자매도 대안학교에 다녔거나 다니고 있었다. 연구참여자들은 대안학교 경험에 대해 대체로 긍정적으로 인식하고 있으나 밀도 높은 인간관계로 인한 상처, 대안적 가치라는 또 다른 고정관념의 주입 등에 대해 우려를 표시하였다. 일반계 고등학교를 졸업한 후 대학 대신 대안학교를 선택한 한 명을 제외하고 나머지 연구참여자들은 모두 대학에 진학하였고, 공통적으로 성찰의 과정을 거치며 주체적으로 자신의 진로를 개척해 나가고 있었으며, 몸을 잘 쓰는 사람이 되는 것, 자급자족하는 삶, 사회적으로 기여하는 삶과 균형적인 삶, 사회의 구조적 모순 해결에 기여하는 삶, 기술과 더불어 문화와 사람을 생각하는 진정한 작업자 되기 등 대안교육 가치를 추구하며 살고 있었다. 연구참여자들의 대안적 가치관과 삶은 이러한 가치관과 삶의 양식에 동조하는 부모, 형제, 친구, 직장동료 등 주변의 의미 있는 타인들과의 교섭 속에서 실현되고 있었다. |
영문 초록 |
This study attempted to explore how the alternative values and behaviors of people who experienced alternative education have been structured and changed over time while they have interacted with significant others under the situational conditions of family, school and society by examining their background and motivation of entering alternative schools(ASs), their experiences in ASs and ways of leading their life after graduation from ASs. Significant adults such as parents or a teacher played an important role in the choice of ASs. Parents of the research participants who recommended ASs to their children have ecological views or a high level of social consciousness. Brothers and/or sisters of the research participants also went to ASs. While participants tended to perceive experiences at ASs such as community consciousness, various activities, learning through slow life, life sharing with devoted teachers and students' active participation in the normalization of school positively in general, they were somewhat concerned about being hurt because of too close human relationships and the indoctrination of progressive values which are also a different kind of stereotyped notions. All but one participant who entered AS after having graduated general high school, went to colleges after graduation from AS. All participants have led their life actively and independently keeping reflecting on issues and problems they faced and pursuing alternative values that they learned at ASs. Their alternative values and lifestyles have been realized in the middle of interactions with significant others like parents, brothers and sisters, friends, and colleagues who are in sympathy with the values and lifestyles. |
키워드 |
대안학교, 대안교육 경험, 대안학교 졸업생의 삶, 생애사, 통합적 내용분석접근 |