제목 | 기독교 세계관에 기초한 유아교육과정 실행 경험에 대한 사례연구 |
---|---|
영문 제목 | A Case Study on the Teacher's Experience in the applying of Early Childhood Education Curriculum based on the Christian worldview |
저자 |
정윤 (Yun Jung) (총신대학교 기독교유아교육 박사과정) 정희영 (Hee-Young Jeoung) (총신대학교 기독교유아교육 교수) |
다운로드 |
FS20(3) 007 [정윤 외 1] 기독교 세계관에 기초한 유아교육과정 실행 경험에 대한 사례연구.pdf
(690 KB)
|
논문 구분 | 일반논문 | 교육학
발행 기관 | 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 | 제20권 3호 (통권 64호) |
발행 년월 | 2015년 09월 |
국문 초록 | 본 연구는 기독교 세계관에 기초하여 누리과정을 실행한 교사의 사례를 질적인 방법을 통해 분석함으로써 누리과정의 기독교적 적용의 가능성을 제안하고, 기독교 유아교육과정 운영의 효율성과 질을 향상시키기 위한 방향제공이 목적이다. 이를 위해 교회 부속 어린이집에서 2년간 기독교 유아교육과정을 실행한 교사 4명과 면접을 통해 연구 자료를 수집하였고, 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들은 실행 초기에 자신들이 하는 일을 업무의 과중으로 느끼거나, 신앙교육차원으로 인식하거나, 기존의 교육계획안을 모방하는 차원으로 적용하였다. 둘째, 기독교 세계관의 요소를 인식하면서, 점차 부분적인 적용에서 총체적인 관점으로 실행이 확장되었다. 셋째, 이야기 중심, 일상적 체험을 통한 적용을 통해 ‘사랑’의 관계적인 의미로 확장하여 교육과정을 실행하였다. 넷째, 교육과정의 실행은 교사들의 일상적인 삶의 태도의 변화를 가져왔고, 유아들의 인성발달에도 성장을 가져왔다. 이러한 과정을 통해서 교사들은 기독교 세계관으로 유아교육과정을 실행하는 가능성과 중요성을 확인하게 되었다. |
영문 초록 | This research aimed at suggesting the possibility of Christian early childhood education curriculum by analyzing the teacher's experience who applied Nuri curriculum based on Christian worldview through qualitative analysis and improving efficiency and quality of Christian early childhood education curriculum. For this, this research collected research material through the interview with 4 teachers who practiced Christian early childhood education curriculum for 2 years at the institution for young children, which belongs to a church. The research results are as follows; First, teachers felt their work as the overwork of their job in the early stage, or recognized as the dimension of religious education, or applied as the dimension of imitating the existing educational plan. Second, the implementation was gradually extended from partial application to overall viewpoint, while they recognized the factor of Christian worldview. Third, through the application through story-center, daily experience, education curriculum was implemented by extending to the relational meaning of 'love'. Fourth, implementation of education curriculum brought change in teachers' attitude toward daily life, and brought growth in children's personality development. Through this process, teachers could determine the possibility and importance of implementing early childhood education curriculum based on Christian worldview. |
키워드 | 기독교 세계관, 유아교육과정, 누리과정, 사례연구 |