제목 | 기독교대학 신입생들의 필수 신앙 교과목에 대한 수업 적응도 분석 |
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영문 제목 | Analysis of Class Adjustment in Required Christianity Courses among First-year Students of a Christian University |
저자 |
고우련 (Wooryeon Go) 이은실 (Eunsill Rhee) |
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신앙과학문 24(2) 고우련이은실.pdf
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논문 구분 | 일반논문 | 세계관기초
발행 기관 | 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 | 제24권 2호 (통권 79호) |
발행 년월 | 2019년 06월 |
국문 초록 | 기독교대학이 학생 선발 과정에서 기독교인의 여부를 고려할 수 없다는 사실은 모든 학생에게 요구되는 필수 신앙관련 교과목 이수가 종교 여부에 따라 발생하는 학습 흥미 및 동기 수준과 관련되는지에 주목하도록 한다. 이에 본 연구는 1학년 교육과정에 필수 신앙교과목이 집중된 대학의 신입생들을 대상으로 수업 적응을 검토하였다. 그 결과 첫째, 학생들의 필수 신앙 수업 부적응 요인은 전반적인 수업 난이도였으며, 학생들이 수업이 어렵다고 인식하는 이유로는 불충분한 배경지식과 학습량을 꼽았다. 둘째, 신앙 수업 적응 요인은 학습환경 수용, 수업의 필요와 의미 인식, 그리고 학습 능력 인식으로 드러났다. 셋째, 이러한 수업 적응 요인과 실제 학기말에 받은 학점 간에는 정적 상관관계가 있었다. 넷째, 학생 스스로 적응 수준을 인식하여 학습에 적용하도록 제공한 적응 수준 피드백은 기독교인 학생의 학업 성취에 긍정적인 영향을 주었다. 마지막으로 앞서 언급한 수업 부적응, 적응 수준 그리고 예상학점 및 실제학점 모두는 기독교인 여부에 따라 집단간 차이를 보였다. 이러한 결과는 필수 신앙 수업을 수강하는 신입생들의 성공적인 학업 성취를 위해서 기독교인 여부에 따라 학생의 학습과 관련된 수업 적응과 같은 내재적 동기를 높이는데 필요한 물리적, 인지적 차원의 구별된 지원이 중요함을 시사한다. |
영문 초록 | Given the fact that Christian colleges cannot consider religion of applicants when they select students, it makes them pay more attention to disparity between Christian and non-Christian students’learning interest and motivation produced by taking required Christianity courses. Therefore, this study explored class adjustment of first-year students attending a Christian college which has many compulsory Christianity courses in the first-year curriculum because freshmen have higher possibilities of maladaptation and dropout of school. As a result, an element negatively influenced on freshmen students’class adjustment was the difficulty of lectures. One of the reasons why they recognized those kinds of courses are difficult was lack of Christianity backgrounds and time for studying. However, three factors affected to students’class adjustment revealed capacity of learning environment, awareness of class meaning and necessity, and awareness of learning ability. And then, this research found that those three factors were positively correlated to their final grades. In addition, feedbacks were provided only for students who wish to get in order to help them to become aware of their own adjustment level and to make them use the information for applying it into their studies. In consequence, the more Christian students who took the feedbacks got the higher grades than students who did not take it. Therefore, taking a feedback positively influenced on learning achievement of Christian students. However, there was no statistical difference about learning achievement between both the whole and non-Christian students regardless of taking feedbacks. Lastly, with regards to class maladjustment level, adjustment level, and final grades, there were differences between Christian and non-Christian students. In conclusion, those results imply the importance of providing proper physical and cognitive supports for class adjustment of Christian and non-Christian freshmen respectively in order to increase their internal learning motivation and to achieve their studies successfully in the required Christianity courses. |
키워드 | 기독교대학, 신입생, 신앙 필수 교과, 수업 적응, 학업성취 |