제목 |
소설 교육을 통한 기독교 인성 역량 함양의 가능성 고찰 -기독교 대학 교양 과목을 중심으로 |
영문 제목 |
A Study on the Possibility of Developing Christian Personality Competency through Novel Education : Focused on Christian Liberal Arts Education |
저자 |
조 경 덕 (Kyoung-Duk Cho) (평택대학교(Pyeongtaek University) 피어선칼리지 조교수)
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004 신앙과 학문 25-4_조경덕(페이지 79-97).pdf
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논문 구분 |
일반논문 |
교육학 |
발행 기관 |
신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 |
제25권 4호 (통권 85호) |
발행 년월 |
2020년 12월 |
국문 초록 |
이 논문은 기독교 대학에서 소설 교육을 통해 ‘기독교’에 대해 논의하며 ‘인성 역량’을 함양할 수 있는 가능성을 살폈다. 오늘날 ‘기독교’는 학생들에게 그리 인기 있는 기표가 아니다. 그럼에도 기독교 대학은 설립 이념인 ‘기독교’에 대해 학생들에게 이야기할 책임이 있다. 교육 현장에서 ‘기독교’ 이념은 ‘인성’ 교육과 관련 있다. P 대학에서는 ‘인성’을 기독교적으로 ‘이타성’으로 해석하였다. 교양 교육으로서 소설 교육은 공감 능력을 함양하는 데 기여한다. ‘이타성’을 ‘공감 능력’으로 본다면 소설 교육은 ‘인성’ 교육에 적합하다. 그런 점에서 레이먼드 카버의 「대성당」(1981) 읽기를 제시했다. 이 작품은 시각 장애인과 비장애인의 공감을 그렸다. 그것을 두 인물이 손을 맞잡고 ‘대성당’을 그리는 것으로 표현했다. 로댕의 <대성당>(1908)은 손과 손의 만남으로 표상되었다. 두 작품의 유사성은 학생들이 기독교의 본질에 대해 성찰하며 공감의 의미에 대해 생각하는 것으로 이끈다. |
영문 초록 |
This thesis examines the possibility of developing Christian-related personal competency through novel education in Christian universities. Today, Christianity is not a popular symbol among students. Nevertheless, Christian universities have a responsibility to teach students about the founding philosophy. In the field of education, the soul of Christianity is related to personality education. P University interprets Christianity as selflessness. As a liberal arts education, novel education helps students develop sympathy. If we see altruism as sympathy ability, novel education is suitable for personality education in Christian universities. In this regard, I suggested reading Raymond Carver's The Cathedral (1981). This work depicts the sympathy between a blind person and a non-disabled person. It was expressed as a figure holding two hands that was drawing the Cathedral. Auguste Rodin's The Cathedral(1908) was represented as a hand–to-hand contact. The similarity between the two works leads students to reflect on the nature of Christianity and to think about the meaning of sympathy. |
키워드 |
기독교 대학, 소설 교육, 이야기, 인성 역량, 대성당, 공감 |