제목 |
퍼스의 도상적 기호와 종교적 상상력: C. S. 루이스의 회심 경험을 중심으로 |
영문 제목 |
Peirce on Hypoicons and Religious Imagination: An Analysis of the Experience of Conversion of C. S. Lewis |
저자 |
이윤희 (Yunhee Lee) (한국외국어대학교(Hankuk University of Foreign Studies) 언어연구소/세미오시스 연구센터 HK교수)
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003 신앙과 학문 26-3 (페이지 61-81)_이윤희.pdf
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논문 구분 |
일반논문 |
인문과학 |
발행 기관 |
신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 |
제26권 3호 (통권 88호) |
발행 년월 |
2021년 09월 |
국문 초록 |
본 논문은 C. S. 루이스의 영적 자서전 『예기치 못한 기쁨』에 나타난 회심 과정을 C. S. 퍼스의 기호학적 관점에서 고찰하고, 루이스의 회심 경험에서 상상력이 갖는 기능을 검토한다. 이를 위해 퍼스의 도상기호. 곧 이미지. 다이어그램. 은유의 삼원적 관계를 통해 작동되는 과학적 상상력에 기초하여, 가추적 추론에 기반을 둔 은유적 진리와 의미를 발견하는 기호의 과정을 루이스의 시적 이미지와 문학적 상상력의 경험을 토대로 논한다. 이러한 논의를 통해 본 논문은 루이스의 종교적 체험이 루이스 자신이 정의하는바 갈망 자체를 더 갈망하게 만드는 ‘기쁨’의 기호를 해석하는 과정에서 일어남을 보인다. 따라서 루이스의 상상력이 물질적인 감각적 이미지에 기초한 상상력에서 사변적인 형이상학적 상상력을 거치면서 실재적이고 보편적인 상상력으로 이르는 진화 과정을 분석함으로써 루이스의 회심 경험이 무신론자에서 유신론자로, 그리고 유신론자에서 그리스도인으로 변화하는 두 차원에서 일어난다는 점을 밝힌다. 결과적으로 도상기호를 매개로 한 퍼스의 과학적 상상력과 ‘기쁨’의 기호를 매개로 한 루이스의 시적 상상력이 협력할 수 있고, 따라서 배움과 앎의 도구로서 종교적 상상력과 회심의 경험에서 중요한 기능을 한다는 점을 주장한다. |
영문 초록 |
This paper looks into the experience of conversion of C. S. Lewis which appears in his spiritual autobiography Surprised by Joy: The Shape of My Early Life and examines the function of imagination in his experience of conversion. Based on scientific imagination operated by the triadic relation of image-diagram-metaphor, semiotic action by which the metaphoric truth and meaning is discovered by virtue of abductive reasoning will be discussed in the poetic image and literary imagination of Lewis. In the course of the discussion, the paper suggests that Lewis’s religious experience occurs while interpreting a sign of “Joy” which Lewis calls a desire which makes one desire the desire itself more than ever. Accordingly, by analyzing the evolution of Lewis’s imagination from the material through the metaphysical to the real or universal, the paper reveals that his conversion occurs in two stages: from atheist to theist and from theist to Christian. Consequently, the paper argues that Peirce’s scientific imagination by means of iconic signs and Lewis’s poetic imagination by way of the sign of “Joy” can cooperate and thus function as a tool for learning and knowing the metaphoric truth and meaning in the course of religious imagination and the experience of conversion. |
키워드 |
『예기치 못한 기쁨』, 종교적 상상력, 도상기호, C. S. 루이스, C. S. 퍼스 |