제목 | 기독교 관점에서 본 수학교육학 구조 탐색 |
---|---|
영문 제목 | Exploring the Structure of Mathematics Education from a Christian Perspective |
저자 |
유충현 (Chunghyun Yu) (한남대학교(Hannam University) 수학교육과 교수) |
다운로드 |
007 유충현_신앙과학문 26-4(페이지 201-223).pdf
(1.99 MB)
|
논문 구분 | 일반논문 | 교육학
발행 기관 | 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 | 제26권 4호 (통권 89호) |
발행 년월 | 2021년 12월 |
국문 초록 | 수학교육학은 1960년대에 학문적 자율성이 주장되며 과학으로서의 수학교육학을 그 성격으로 하여 종합 과학으로 규정되며 실제적인 수학 학습지도의 개선이라는 실제적인 목적이 추구 되고 있다. 이후 수학교육학은 수학과 교육학의 종합에서 시작되었지만 관련 학문들과의 관계 속에서 수학교육학을 이해되고 있으며 제 학문과의 종합으로 진행되고 있다. 기독교적 관점은 수학교육이라는 현상을 더 넓고 깊은 시각으로 ‘수학교육 현상’을 전체적으로 이해하고자 하는 시도이다. 또 다른 한편 수학교육의 실제에서의 갈등을 다른 시각에서 접근 할 수 있다. 이러한 논의는 다음 세 가지 논의를 중심으로 구성되었다. 먼저 기독교적 관점이란 무엇인가? 그리고 수학적 인식은 어떻게 설명될 수 있는가? 마지막으로 기독교 관점에서 본 수학교육학의 구조에 대하여 탐색적 시도를 하였다. 수학교육학의 기독교적 접근은 이러한 제 학문적 접근의 대안으로써 수학교육이라는 현상의 전체적 이해에 기여할 수 있을 뿐만 아니라 성경적인 수학교육의 원리, 수학교육의 구조, 수학교육의 요소, 수학교육의 의미를 탐구할 수 있는 기초를 제공할 수 있을 것으로 기대한다. |
영문 초록 | Mathematics education was claimed in the 1960s as academic autonomy as a science, it is defined as a comprehensive science and the practical purpose of improving the practical mathematics learning instruction is being pursued. Mathematics education is being understood in relation to related disciplines, and it is being conducted as a synthesis of other disciplines. The Christian perspective attempts to understand as a whole from a broader and deeper perspective the phenomenon of mathematics education. On the other hand, conflicts in the real world of mathematics education can be approached from a different perspective. This discussion was structured around the following three discussions. First, what is a Christian perspective? And how can mathematical cognition be explained? Finally, an exploratory attempt was made on the structure of mathematics education from a Christian perspective. The Christian approach of mathematics education, as an alternative to this academic approach, can contribute to the overall understanding of the phenomenon of mathematics education, It is hoped that it will provide a basis for exploring the principles of biblical mathematics education, the structure of mathematics education, elements of mathematics education, and the meaning of mathematics education. |
키워드 | 기독교적 관점, 수학적 인식, 수학교육학 구조, 기독교적 관점의 수학교육 |