제목 | 영아 성경 말 리듬 놀이 수업에 참여한 Anti-Christian 어머니의 경험과 변화 |
---|---|
영문 제목 | Anti-Christian Mother's Experience and Changes in Infant Bible Rhythm Play Class |
저자 |
방은영 (Eunyoung Bang) (총신대학교 산업교육학부 아동학과 부교수) |
다운로드 |
![]() |
논문 구분 | 일반논문 | 교육학
발행 기관 | 신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 | 제29권 4호 (통권 101호) |
발행 년월 | 2024년 12월 |
국문 초록 | 본 연구는 영아 성경 말 리듬 놀이 수업에 참여한 Anti-Christian 어머니의 경험과 변화를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구에서는 Anti-Christian 어머니의 경험과 변화에 대한 심층적 이해 와 기술을 위해 내러티브 탐구방법을 이용한 질적 연구를 실시하였고 자료수집을 위한 심층 면담을 진행하였다. 연구결과, 첫째, Anti-Christian 어머니의 경험은 ‘교수자 정보를 바탕으로 한 수준 높은 성경 말 리듬 놀이 수업에 대한 만족’, ‘기독교 입문 때의 호기심과 열정! 억지 회피를 위한 내적 싸움’, ‘교회와 기독교인들에 대한 반감이 불변할 것에 대한 자기 확신과 다짐’, ‘자녀의 친구 관계 및 어머니들과의 친교 유지를 위해 불편한 감정과 마주하기’ 의 4가지로 나타났다. 둘째, 영아 성경 말 리듬 놀이 수업에 참여한 Anti-Christian 어머니의 변화는 ‘Anti-Christian이 될 수 밖에 없었던 안 좋은 기억들조차 잊게 하는 성경 말 리듬 놀이의 파워에 동화되어가기’, ‘자녀교육을 넘어 더 강하게 느껴지는 하나님과 내 문제를 고민하기’, ‘나의 닫힌 맘을 두드리시는 하나님! 거부할 수 없는 이끌림으로 나아가기’ 의 3가지로 나타났다. 본 연구결과를 통해 Anti-Christian 어머니가 교회라는 물리적 공간에서 비록 영아기 자녀를 위한 교육적 성취에 목적을 두고 참여하였음에도 불구하고 이를 바탕으로 오늘날 비기독교인을 넘어 Anti-Christian을 대상으로 하는 효과적인 전도전략이 필요함을 확인할 수 있었다. |
영문 초록 | The purpose of this study was to investigate the experiences and changes of anti-Christian mothers who participated in the infant Bible rhythm play class. In this study, qualitative research using narrative inquiry method was conducted to gain an in-depth understanding and description of the experiences and changes of anti-Christian mothers, and in-depth interviews were conducted to collect data. The results of the study showed that, first, the experiences of anti-Christian mothers were divided into four categories: ‘Satisfaction with high-level Bible rhythm play classes based on instructor information’, ‘Curiosity and passion when entering Christianity! Internal struggle to avoid forced avoidance’, ‘Self-confidence and determination that antipathy toward the church and Christians will not change’, and ‘Confronting uncomfortable feelings to maintain children’s friendships and fellowship with mothers’. Second, the changes of the anti-Christian mothers who participated in the Bible rhythm play class for infants were shown in three ways: ‘becoming assimilated into the power of the Bible rhythm play that makes them forget even the bad memories that made them become anti-Christians’, ‘thinking about God and my problems that feel stronger beyond child education’, and ‘God who knocks on my closed heart! Moving forward with an irresistible attraction’. Through the results of this study, it was confirmed that although anti-Christian mothers participated with the purpose of educational achievement for their infant children in the physical space of the church, an effective evangelism strategy targeting anti-Christians beyond non-Christians is needed based on this. |
키워드 | 영아, 성경 말 리듬 놀이, 안티 크리스챤(Anti-Christian) |