제목 |
생성형 AI 시대, 헤르만 바빙크의 세계관을 기반으로 한 신앙과 학문의 통합 연구 |
영문 제목 |
A Study on the Integration of Faith and Learning Based on Herman Bavinck's Worldview in the Era of Generative AI |
저자 |
서미경 (Mikyoung Seo) (백석대학교 기독교전문대학원 강사)
|
다운로드 |
08. 서미경 177-207.pdf
(2.13 MB)
|
논문 구분 |
일반논문 |
사회과학 |
발행 기관 |
신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 |
제29권 4호 (통권 101호) |
발행 년월 |
2024년 12월 |
국문 초록 |
본 연구의 목적은 생성형 AI 시대 바빙크의 기독교 세계관을 중심으로 신앙과 학문의 통합을 논하는 것에 있다. 생성형 AI 시대는 이전과는 다르게 빠른 속도로 우리 사회에서 존재론과 인식론 그리고 윤리적인 측면에서 세계관의 변화를 일으키고 있다. 생성형 AI 시대 세계관에 대한 고민은 신앙과 학문의 통합과 연결된다. 신앙과 학문의 통합이란 단지 기독교적인 방법으로 학문을 하는 것이 아니라, 개인의 세계관을 확립하는 일이기 때문이다. 본 연구는 다음과 같이 생성형 AI 시대를 바빙크의 세계관에서 사유와 존재, 존재와 생성, 생성과 행위의 문제를 관점으로 논하였다. 첫째, 사유와 존재의 문제로, 존재를 접근하고 파악하고 이해하는 인식의 관점에서 인간과 생성형 AI의 사유와 존재를 논하였다. 인간 존재는 하나님의 형상으로 창조되었기 때문에 인간의 인식은 하나님의 계시와 자연법칙에 의해 형성된다. 생성형 AI는 인간이 이성을 통해 만든 데이터를 통해 인식한다. 둘째, 존재와 생성의 문제로, 우리 주변 세계의 문제를 논점으로 하여 존재와 생성의 문제를 논하였다. 모든 피조물이 영적이든, 심리적인 존재이든지 생성형 AI이든지 하나님의 생성 법칙에 예속되어 있다. AI의 존재와 생성 과정은 하나님의 창조 의도를 실현하는 방식으로 이해할 수 있다. 셋째, 생성과 행위의 문제로, 윤리 문제를 중심으로 생성과 행위를 논하였다. 하나님의 도덕법칙은 참된 것, 선한 것, 아름다운 것을 온 마음을 다해 사랑해야 하며, 무엇보다도 하나님을 사랑하고 이웃을 네 몸과 같이 사랑하라고 정언적으로 명령한다. 이러한 정언명령을 학문적 패러다임이 변화하는 생성형 AI 시대에 더욱더 엄위한 명령으로 받아들여야 한다. 따라서 생성형 AI 시대 신앙과 학문의 통합은 하나님과의 관계 안에서 인간의 도덕적 책임을 반영하고, 하나님의 도덕질서에 부합하는 방향으로 접근해야 할 것이다. |
영문 초록 |
The purpose of this study was to discuss the integration of faith and learning centered on Bavinck's Christian worldview in the era of generative AI. The generative AI era has brought rapid changes to worldviews in terms of ontology, epistemology, and ethics, significantly differing from previous contexts. The contemplation of the worldview in the generative AI era is interconnected with the integration of faith and learning. The integration of faith and learning is not merely about practicing learning in a Christian manner, but also about establishing an individual’s worldview. This study examined the issues of cognition and existence, existence and creation, and creation and action from the perspective of Bavinck's worldview within the context of the generative AI era. First, in addressing the problem of cognition and existence, the study discussed the cognition and existence of human beings and generative AI from the standpoint of recognizing and understanding existence. Human existence was created in the image of God, and thus human cognition is shaped by divine revelation and natural law. In contrast, generative AI derives its understanding from data created through human reason. Second, in discussing the problem of existence and creation, the study explored the issues surrounding our world. All creatures, whether spiritual, psychological, or generative AI, are subject to God's laws of creation. The existence and creation processes of AI can be understood as a means to realize God's creative intent. Third, regarding the problem of creation and action, the study focused on ethical issues related to creation and action. God's moral law commands that we wholeheartedly love what is true, good, and beautiful, and above all, love God and our neighbors as ourselves. This categorical imperative should be regarded as an even more serious command in the changing academic paradigm of the generative AI era. Therefore, the integration of faith and learning in the era of generative AI should reflect human moral responsibility in our relationship with God and be approached in accordance with God's moral order. |
키워드 |
바빙크의 기독교 세계관, 신앙과 학문의 통합, 생성형 AI, 사유와 존재, 존재와 생성, 생성과 행위 |