제목 |
사회적 합의매체로서 교회조직에 관한 연구-협약이론을 중심으로 |
영문 제목 |
Study on Church Organization As Social Consensus Medium |
저자 |
김태황 (명지대)
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페이지_ 12권2호 김태황.pdf
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논문 구분 |
일반논문 |
기타 |
발행 기관 |
신앙과 학문 (ISSN 1226-9425) |
발행 정보 |
제12권 2호 (통권 34호) |
발행 년월 |
2007년 08월 |
국문 초록 |
교회는 역사적인 보편성과 특이성을 공유하고 있으므로, 영적인 수직적 관계와 시대적 수평적 관계를 동시에 살펴보아야 한다. 교회는 시간의 흐름과 공간의 이동과정에서 정체성의 유지가 본질적인 과제이며, 구성원의 조직화를 통해 고유한 역할을 수행한다. "그리스도의 몸"인 교회를 세속적인 사회경제적 조직체로 환원시킬 수는 없다. 하지만 하나님의 완전한 계획을 담고 있는 교회 조직의 풍성한 시사점을 고찰함으로써 사회 경제 현상을 보다 통합적으로 이해할 수 있을 것이다. 이를 위해 경제학적 방법론이나 관점을 통해서도 교회 조직을 고찰하고 세상을 향한 영적 직관력을 발휘할 필요가 있다. 협약이론(Théorie de la convention)은 주류 경제학의 한계를 지적하고 사회과학으로서의 지평을 넓히려는 시도에서 출발한다. 자본주의적 상품관계에 대한 이원론적 접근방식 및 ''정설(orthodox)''과 ''이설(heterodox)''의 쟁점화를 유도하는 경제이론의 "이원론적 실제성"을 차단하고 다양한 비(非)상품적 조정체계를 고찰하자는 것이다. 본고의 목적은 시장 조절 체계의 한계를 보완하기 위한 대안적 탐색으로서 협약이론을 살펴보고 이에 근거하여 사회적 합의 매체로서 교회 조직을 분석하려는 것이다. 교회는 구성원과 공동체의 유기적 이익을 최대화시키기 위한 조직이며 협약에 의한 의사결정 과정을 선명하게 관찰할 수 있는 대상이 될 수 있다. |
영문 초록 |
As church has a historical generality and specificity, we have to consider current horizontal relations as well as spiritual vertical relation. The essential concerns of the church are to conserve its identity in the passage of time and space, and it makes its own role by organizing members. It''s impossible to reduce the church as “Christ''s body” to socio-economic organization. But examining the abundant implications of the church organization which contains God''s perfect plans, we could comprehend synthetically of socio-economic phenomena. We need, in this context, to have a spiritual intuition in order to examine the church organization by means of economic methodology and viewpoints. The ‘convention theory’ tends to criticize the constraints of the orthodox neo-classical economics and to enlarge economic consensus as social science. It is motivated by two steps : 1) by rejecting the dualistic substance of the economic theory which gets to a dualistic approach of capitalist merchant relation and to a controversy of orthodox and heterodox, 2) by considering the non-merchant adjustment relation. This paper aims to examine the ‘convention theory’ as alternative attempt to make up the constraints of the market adjustment system, and, on this base, to make an analysis of church organization as social consensus medium. The church is an organization to maximize the organic profits of the members and the community. It could be also an object by which we are able to observe distinctly the decision process by convention. |
키워드 |
교회조직, 협약이론, 사회적 조절 체계, 비상품적 관계church organization, convention theory, social adjustment system, non-merchant relation |